Test inteligencji WAIS (Wechsler Adult Intelligence Scale) przeznaczony jest do badania osób dorosłych, obecnie używa się zrewidowanej wersji WAIS-R. Wechsler tworząc to narzędzie dokonał aktualizacji wydanego w 1939 roku Testu Inteligencji Wechsler–Bellevue, a jego pierwsza wersja testu została opublikowana przez Wechslera w 1955 roku. Wersją testu przeznaczoną do badania dzieci jest WISC (Wechsler Intelligence Scale for Children, Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci), i jej późniejsza zrewidowana wersja WISC-R.
Oto co mierzą Skale Inteligencji Wechslera:
Wiadomości |
- Wiedza nabyta – zakres i głębokość –edukacja
- Pamięć długotrwała – trwałość, wierność odtwarzania
- Rozumienie werbalne – sens słów i zdań
|
Braki w Obrazkach |
- Koncentracja uwagi, odporność na dystrakcję,– materiał percepcyjny, konkretny
- Pamięć długotrwała, wzrokowa, ikoniczna
- Szybkość spostrzegania
- Wykrywanie braków i niespójności w materiale percepcyjnym
- Wychwytywanie związków między elementami
- Odróżnianie istotnych od nieistotnych elementów sytuacji
- Abstrakcja
|
Powtarzanie Cyfr |
- Zakres pamięci bezpośredniej
- Koncentracja uwagi (nieselektywnej)
- Przestrzenność – wspak
|
Porządkowanie Obrazków |
- Myślenie – Logiczny przebieg zdarzenia
- Związki następstwa przyczynowo-skutkowego
- Planowanie i antycypacja
- Obyczaje – wiedza i rozumienie sytuacji społecznych
|
Słownik |
- Wiedza społeczna
- Rozumienie werbalne bodźców słownych
- Zakres słownictwa i adekwatność w definiowaniu pojęć – stopień opanowania języka
- Klasyfikowanie i tworzenie pojęć
- Wskaźnik wczesnych doświadczeń szkolnych i środowiskowych, wykształcenia i doświadczeń
- Sposób definiowania pojęć – synonimy, działanie, opis
- Odtwarzanie i przechowywanie przyswojonej wiedzy
- Wrodzone predyspozycje
|
Klocki |
- Koordynacja wzrokowo-ruchowa
- Myślenie
- Analiza i synteza wzrokowa (głównie analiza)
- Rozpoznawanie konfiguracji
- Rozkładanie całości na komponenty
- Tworzenie związków między częściami
- Tworzenie wyobrażeń abstrakcyjnych i wizualizacji przestrzennych
- Organizacja percepcji
|
Arytmetyka |
- Zdolność logicznego myślenia
- Myślenie operacyjne na materiale symbolicznym
- Koncentracja uwagi (selektywna) – materiał słowny
- Pamięć i wiedza procedur w pamięci długotrwałej – edukacja
- Miara inteligencji ogólnej
|
Układanki |
- Koordynacja wzrokowo-ruchowa
- Rozpoznawanie całości na podstawie części i umiejętność ich zintegrowania (antycypacja produktu końcowego)
- Analiza i synteza (głównie synteza)
- Zdolności manipulacyjne
- Elastyczność umysłowa – generowanie pomysłów
- Całościowe przetwarzanie informacji
- Styl pracy
- Styl myślenia
- Szybkość uczenia się metodą prób i błędów
- Schemat Ciała
|
Rozumienie |
- Wiedza i rozumienie zwyczajów, codziennych sytuacji społecznych, akceptowanych zachowań i ich przyczyn, norm
- Myślenie
- Korzystanie z doświadczeń z przeszłości
- Rozumienie i stopień akceptacji ocen moralnych
- Korzystanie wiedzy praktycznej w sytuacjach społecznych
- Wydawanie sądów i ocen
- Pamięć długotrwała
|
Symbole cyfr |
- Koordynacja wzrokowo-ruchowa
- Koncentracja uwagi – materiał percepcyjny, konkretny
- Zdolność uczenia się nowych umiejętności
- Pamięć wzrokowa
- Szybkość działania
- Odporność na dystrakcję
- Wpływ czynników motywacyjnych
|
Podobieństwa |
- Abstrakcyjne myślenie logiczne
- Abstrahowanie
- Wyszukiwanie podobieństw
- Różnicowanie cech istotnych i drugorzędowych
- Tworzenie pojęć
- Rozumienie werbalne
- Myślenie asocjacyjne
- Rozumowanie przez analogię
- Porządkowanie i organizacja wiedzy
- Pośrednio – zakres pamięci długotrwałej i koncentracja uwagi
|
Podziel się ze znajomymi!