Skala Inteligencji Wechslera

Test inteligencji WAIS (Wechsler Adult Intelligence Scale) przeznaczony jest do badania osób dorosłych, obecnie używa się zrewidowanej wersji WAIS-R. Wechsler tworząc to narzędzie dokonał aktualizacji wydanego w 1939 roku Testu Inteligencji Wechsler–Bellevue, a jego pierwsza wersja testu została opublikowana przez Wechslera w 1955 roku. Wersją testu przeznaczoną do badania dzieci jest WISC (Wechsler Intelligence Scale for Children, Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci), i jej późniejsza zrewidowana wersja WISC-R.

Co mierzą Skale Inteligencji Wechslera

WAIS-R to Skala Inteligencji Wechslera dla dorosłych, natomiast  WISC-R to Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci.

Wiadomości

  • Wiedza nabyta – zakres i głębokość –edukacja

  • Pamięć długotrwała – trwałość, wierność odtwarzania

  • Rozumienie werbalne – sens słów i zdań

Braki w Obrazkach

  • Koncentracja uwagi, odporność na dystrakcję,– materiał percepcyjny, konkretny

  • Pamięć długotrwała, wzrokowa, ikoniczna

  • Szybkość spostrzegania

  • Wykrywanie braków i niespójności w materiale percepcyjnym

  • Wychwytywanie związków między elementami

  • Odróżnianie istotnych od nieistotnych elementów sytuacji

  • Abstrakcja

Powtarzanie Cyfr

  • Zakres pamięci bezpośredniej

  • Koncentracja uwagi (nieselektywnej)

  • Przestrzenność – wspak

Porządkowanie Obrazków

  • Myślenie – Logiczny przebieg zdarzenia

  • Związki następstwa przyczynowo-skutkowego

  • Planowanie i antycypacja

  • Obyczaje – wiedza i rozumienie sytuacji społecznych

Słownik

  • Wiedza społeczna

  • Rozumienie werbalne bodźców słownych

  • Zakres słownictwa i adekwatność w definiowaniu pojęć – stopień opanowania języka

  • Klasyfikowanie i tworzenie pojęć

  • Wskaźnik wczesnych doświadczeń szkolnych i środowiskowych, wykształcenia i doświadczeń

  • Sposób definiowania pojęć – synonimy, działanie, opis

  • Odtwarzanie i przechowywanie przyswojonej wiedzy

  • Wrodzone predyspozycje

Klocki

  • Koordynacja wzrokowo-ruchowa

  • Myślenie

  • Analiza i synteza wzrokowa (głównie analiza)

  • Rozpoznawanie konfiguracji

  • Rozkładanie całości na komponenty

  • Tworzenie związków między częściami

  • Tworzenie wyobrażeń abstrakcyjnych i wizualizacji przestrzennych

  • Organizacja percepcji

Arytmetyka

  • Zdolność logicznego myślenia

  • Myślenie operacyjne na materiale symbolicznym

  • Koncentracja uwagi (selektywna) – materiał słowny

  • Pamięć i wiedza procedur w pamięci długotrwałej – edukacja

  • Miara inteligencji ogólnej

Układanki

  • Koordynacja wzrokowo-ruchowa

  • Rozpoznawanie całości na podstawie części i umiejętność ich zintegrowania (antycypacja produktu końcowego)

  • Analiza i synteza (głównie synteza)

  • Zdolności manipulacyjne

  • Elastyczność umysłowa – generowanie pomysłów

  • Całościowe przetwarzanie informacji

  • Styl pracy

  • Styl myślenia

  • Szybkość uczenia się metodą prób i błędów

  • Schemat Ciała

Rozumienie

  • Wiedza i rozumienie zwyczajów, codziennych sytuacji społecznych, akceptowanych zachowań i ich przyczyn, norm

  • Myślenie

  • Korzystanie z doświadczeń z przeszłości

  • Rozumienie i stopień akceptacji ocen moralnych

  • Korzystanie wiedzy praktycznej w sytuacjach społecznych

  • Wydawanie sądów i ocen

  • Pamięć długotrwała

Symbole cyfr

  • Koordynacja wzrokowo-ruchowa

  • Koncentracja uwagi – materiał percepcyjny, konkretny

  • Zdolność uczenia się nowych umiejętności

  • Pamięć wzrokowa

  • Szybkość działania

  • Odporność na dystrakcję

  • Wpływ czynników motywacyjnych

Podobieństwa

  • Abstrakcyjne myślenie logiczne

  • Abstrahowanie

  • Wyszukiwanie podobieństw

  • Różnicowanie cech istotnych i drugorzędowych

  • Tworzenie pojęć

  • Rozumienie werbalne

  • Myślenie asocjacyjne

  • Rozumowanie przez analogię

  • Porządkowanie i organizacja wiedzy

  • Pośrednio – zakres pamięci długotrwałej i koncentracja uwagi

Twoja ocena