diagnoza schizofrenii
Psychologia

WAIS-R i WISC-R – co mierzą Skale Inteligencji Wechslera

Test inteligencji WAIS (Wechsler Adult Intelligence Scale) przeznaczony jest do badania osób dorosłych, obecnie używa się zrewidowanej wersji WAIS-R. Wechsler tworząc to narzędzie dokonał aktualizacji wydanego w 1939 roku Testu Inteligencji Wechsler–Bellevue, a jego pierwsza wersja testu została opublikowana przez Wechslera w 1955 roku. Wersją testu przeznaczoną do badania dzieci jest WISC (Wechsler Intelligence Scale for Children, Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci), i jej późniejsza zrewidowana wersja WISC-R.

Oto co mierzą Skale Inteligencji Wechslera:

Wiadomości
  • Wiedza nabyta – zakres i głębokość –edukacja
  • Pamięć długotrwała – trwałość, wierność odtwarzania
  • Rozumienie werbalne – sens słów i zdań
Braki w Obrazkach
  • Koncentracja uwagi, odporność na dystrakcję,– materiał percepcyjny, konkretny
  • Pamięć długotrwała, wzrokowa, ikoniczna
  • Szybkość spostrzegania
  • Wykrywanie braków i niespójności w materiale percepcyjnym
  • Wychwytywanie związków między elementami
  • Odróżnianie istotnych od nieistotnych elementów sytuacji
  • Abstrakcja
Powtarzanie Cyfr
  • Zakres pamięci bezpośredniej
  • Koncentracja uwagi (nieselektywnej)
  • Przestrzenność – wspak
Porządkowanie Obrazków
  • Myślenie – Logiczny przebieg zdarzenia
  • Związki następstwa przyczynowo-skutkowego
  • Planowanie i antycypacja
  • Obyczaje – wiedza i rozumienie sytuacji społecznych
Słownik
  • Wiedza społeczna
  • Rozumienie werbalne bodźców słownych
  • Zakres słownictwa i adekwatność w definiowaniu pojęć – stopień opanowania języka
  • Klasyfikowanie i tworzenie pojęć
  • Wskaźnik wczesnych doświadczeń szkolnych i środowiskowych, wykształcenia i doświadczeń
  • Sposób definiowania pojęć – synonimy, działanie, opis
  • Odtwarzanie i przechowywanie przyswojonej wiedzy
  • Wrodzone predyspozycje
Klocki
  • Koordynacja wzrokowo-ruchowa
  • Myślenie
  • Analiza i synteza wzrokowa (głównie analiza)
  • Rozpoznawanie konfiguracji
  • Rozkładanie całości na komponenty
  • Tworzenie związków między częściami
  • Tworzenie wyobrażeń abstrakcyjnych i wizualizacji przestrzennych
  • Organizacja percepcji
Arytmetyka
  • Zdolność logicznego myślenia
  • Myślenie operacyjne na materiale symbolicznym
  • Koncentracja uwagi (selektywna) – materiał słowny
  • Pamięć i wiedza procedur w pamięci długotrwałej – edukacja
  • Miara inteligencji ogólnej
Układanki
  • Koordynacja wzrokowo-ruchowa
  • Rozpoznawanie całości na podstawie części i umiejętność ich zintegrowania (antycypacja produktu końcowego)
  • Analiza i synteza (głównie synteza)
  • Zdolności manipulacyjne
  • Elastyczność umysłowa – generowanie pomysłów
  • Całościowe przetwarzanie informacji
  • Styl pracy
  • Styl myślenia
  • Szybkość uczenia się metodą prób i błędów
  • Schemat Ciała
Rozumienie
  • Wiedza i rozumienie zwyczajów, codziennych sytuacji społecznych, akceptowanych zachowań i ich przyczyn, norm
  • Myślenie
  • Korzystanie z doświadczeń z przeszłości
  • Rozumienie i stopień akceptacji ocen moralnych
  • Korzystanie wiedzy praktycznej w sytuacjach społecznych
  • Wydawanie sądów i ocen
  • Pamięć długotrwała
Symbole cyfr
  • Koordynacja wzrokowo-ruchowa
  • Koncentracja uwagi – materiał percepcyjny, konkretny
  • Zdolność uczenia się nowych umiejętności
  • Pamięć wzrokowa
  • Szybkość działania
  • Odporność na dystrakcję
  • Wpływ czynników motywacyjnych
Podobieństwa
  • Abstrakcyjne myślenie logiczne
  • Abstrahowanie
  • Wyszukiwanie podobieństw
  • Różnicowanie cech istotnych i drugorzędowych
  • Tworzenie pojęć
  • Rozumienie werbalne
  • Myślenie asocjacyjne
  • Rozumowanie przez analogię
  • Porządkowanie i organizacja wiedzy
  • Pośrednio – zakres pamięci długotrwałej i koncentracja uwagi

Podziel się ze znajomymi!